Nieuwe Station

 

De bouw van het nieuwe station Breda startte in 2012. In september 2014 is de noordelijke entree (Belcrumkant) in gebruik genomen. Toen ging ook de bouw aan de centrumkant van start. Op 8 september 2016 is het nieuwe station van Breda officieel geopend.

Het moderne Station Breda is toegerust op een groeiend aantal reizigers. Gebruiken nu nog elke dag circa 27.000 mensen het station, in 2020 zal dit ongeveer 57.000 zijn. Ook het nieuwe station telt zeven sporen en drie perrons, waar per uur zestien treinen aankomen en vertrekken. Vier van die zestien zijn hogesnelheidstreinen.

Station Breda heeft een nieuw busperron. Dit biedt ruimte aan twintig bussen waarvan de dienstregeling goed zal aansluiten op die van de treinen. In en rond het station komt plek voor meer dan 6.000 fietsen en op het dak van het station kunnen straks ruim 720 auto’s parkeren.

Tussen de Belcrum- en de centrumkant van het nieuwe station is een brede ondergrondse passage met winkels. Aan beide kanten van het station zijn overzichtelijke pleinen, met brede wegen die zorgen voor een goede bereikbaarheid.

 

Gebouw van het jaar

Het stationsgebouw van Breda is uitgeroepen tot het beste gebouw van 2017. “Breda torent boven de andere projecten uit in complexiteit en formaat”,  aldus de zeskoppig jury van de branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA).
Opdrachtgevers van het complex zijn ProRail, NS Stations en gemeente Breda. Architect Koen van Velsen was twaalf jaar bezig met het bouwwerk dat plaats biedt voor een trein- en busstation en kantoren en commerciële ruimten. Daarnaast maken ook nog eens 150 woningen, fietsenstallingen voor 6.000 fietsen en parkeerplaatsen voor 750 auto’s onderdeel uit van het gebouw.
De jury noemt het stationsgebouw met zijn vele invullingen daarom “een bijzonder ontwerp” en het voegt volgens hen “een stukje stad aan het stationsgebied toe”


Het compleet nieuwe Station Breda brengt reizen, wonen, werken en winkelen op een moderne en comfortabele manier samen!

In het station zijn woningen en kantoren. Hierin is onder andere de Belastingdienst gevestigd.

Werken in het nieuwe station

In Breda is een fantastisch nieuw station gerealiseerd door NS Stations, ProRail en de gemeente Breda. Het nieuwe station wordt een modern station waar reizen, wonen, werken en winkelen zijn geïntegreerd in één gebouw. In het nieuwe station komen woningen, winkels, kantoren, vergaderzalen en bedrijfsruimtes. De HSL shuttle Intercity Direct zorgt voor een snelle verbinding tussen Breda – Rotterdam- Schiphol- Amsterdam.

Wonen in het station

In het station van Breda zijn 150 woningen gebouwd. Ze voldoen aan de moderne woonwensen van zowel jongere als oudere bewoners.

Veel gestelde vragen

Hier vindt u een overzicht van de meest gestelde vragen over het nieuwe station en de bouw ervan.

Feiten en cijfers

Een van de belangrijkste gebeurtenissen in Via Breda is de realisatie van een geheel nieuw Openbaar Vervoer Terminalcomplex: Station Breda. "Het OV-terminalcomplex is een gebouw voor de stad. Niet een soort aliën die per ongeluk in Breda is geland, maar een gebouw dat er thuishoort en er onderdeel van uit maakt", aldus Koen van Velsen, architect van het nieuwe OV-complex.